Digitalizace, to není jen průmysl 4.0. Oblastí, které je možné pomocí projektů a aplikací zaměřených na plně digitální procesy a mobilitu vylepšit, je celá řada. Od dopravy přes zdravotnictví až po administrativu. Perfektně podchycené vnitrofiremní procesy k tomu netřeba. Nejdůležitější ze všeho je chuť vykročit ze zajetých kolejí a dělat věci jinak. Intuitivněji.
Pořád před sebou vidíte spíše velké továrny se synchronizovanou výrobu, než úspěšný příběh z českého zemědělství? To se za malou chvíli změní, nebojte.
Jedno success story řekne víc, než 1000 slov. A tak začneme u něj. V hlavní rolích tohoto vzájemně obohacujícího příběhu se tentokrát představí zlínská softwarová společnost B2A a velkoobchod a maloobchod se zemědělskými stroji společnost DAGROS, s.r.o.
Každý stroj, který společnost DAGROS prodá, potřebuje zázemí a pravidelnou servisní činnost. Pro tyto účely využívala až donedávna speciální software, který však v nárůstu činností společnosti přestal splňovat požadavky na funkce a variabilitu – a tak přišel čas na změnu.
Společnost DAGROS hledala způsob, jak svou činnost digitalizovat. Účetnictví a skladovou evidenci vede společnost od samého začátku v systému ABRA, a proto si přáli jeho napojení také na servisní činnost. Ideální řešení se objevilo záhy. „Dostali jsme doporučení na společnost B2A. Ta nám představila svou aplikaci B2A Servis, která na první pohled pasovala právě na naši servisní činnost,“ vzpomíná na začátek spolupráce Zdeněk Šilar, spolumajitel firmy DAGROS, s.r.o.
Následovalo společné ladění funkcionalit tak, aby maximálně zjednodušily celý servisní proces společnosti od začátku až do konce.
Aplikace pro digitální řešení evidence servisních zásahů a činností vede k urychlení i zefektivnění procesů a nahrazuje papírovou dokumentaci mezi servisním pracovníkem a zákazníkem. Je metodicky rozčleněna do 3 vzájemně propojených oblastí – fronta práce, evidence činností a stav skladu. Servisní pracovník tak má přehled o všech plánovaných servisních činnostech určených dle lokality a identifikace servisovaného zařízení.
U každého zařízení vidí technik detailní informace - číslo zakázky, adresu a popis požadované činnosti. V evidenci činnosti si může zaznamenat použitý materiál, odpracovaný čas, počet najetých kilometrů, ale i třeba to, zda se jedná o pracovní pohotovost nebo přesčas. Automaticky podepsaný servisní výkaz poté může „na klik“ poslat e-mailem přímo zákazníkovi.
Aplikace je plně v online módu, kdy veškeré zapracované informace zobrazuje okamžitě v ERP, se kterým nejčastěji komunikuje pomocí wifi v rámci místní i externí infrastruktury. iPady je možné vybavit SIM kartou a tím rozšířit její dosah také mimo síť wifi.
S najetím na „digitalizaci v praxi“ má B2A ty nejlepší zkušenosti. „Nebude to moc složité?“ / „Dokážou se na takovou změnu adaptovat zaměstnanci všech věkových kategorií?“ To jsou otázky, které CEO společnosti Petr Kubíček dostává nejčastěji. A jen se usmívá… Tenhle proces totiž opravdu složitý není. Do digitalizace se v B2A pustili i proto, že vnímali obrovský propad mezi tím, jaké technologie využívali lidé v soukromí, a jaké v práci.
„Často slýchávám, že nejdřív je třeba podchytit procesy, nastavit páteřní systémy, naučit se pracovat s daty, které se dosud nevyužívaly, udělat si pořádek v papírech… no a pak jednou, až bude vše dokonalé, přichází čas na digitalizaci, transformaci businessu. Pro všechny tyto případy mám dobrou zprávu - i s „nedokonalostí“ se dá skvěle pracovat,“ říká CEO B2A, Petr Kubíček.
Místo zaměření na procesy, které ještě nefungují, se totiž B2A zaměřuje na přání a priority konkrétních lidí na konkrétních pozicích a staví softwarové vrstvy, které přesně odpovídají jejich požadavkům. Díky tomu zvládne firma daleko intuitivněji a rychleji posbírat a zpracovat ta nejdůležitější data – ať už souvisí s prací mistra, kontrolora, doktora, asistentky nebo třeba top managementu.
„Naším snem je zjednodušit a obohatit život lidí technologiemi, které přinášejí obrovskou přidanou hodnotu. Takovými, kterým dobře rozumí a přirozeně je adaptují,“ dodává Kubíček. Spokojení zaměstnanci se totiž podle něj přirozeně stávají tahouny dalšího firemního rozvoje.
A vypadá to, že to opravdu funguje.
Jejich vlastní ekosystém aplikací na platformě iOS využívají k dosažení většího výkonu, efektivity, kvality a produktivity přední evropské výrobní, obchodní a dopravní společnosti.
Stačí pár týdnů a z iPadu namísto papíru a tužky se stává ta nejpřirozenější součást firemního DNA.
Chytré aplikace šetří čas, mentální kapacity a v konečném důsledku také peníze. Díky paperless administrativě je celý proces mnohem ekologičtější, brání administrativní zahlcenosti – a vnáší větší logiku, jednoduchost a intuitivnost do všech interních procesů.
„Postupně vidíme velké zlepšování jak u servisních techniků, tak u servisní administrace,“ říká Zdeněk Šilar, spolumajitel firmy DAGROS, s.r.o., který si chválí především pořádek v papírování a přehled o všech aktuálních, minulých i budoucích servisních operacích.
Nezbývá než popřát firmě DAGROS, aby z nově nabytého času vzešlo spoustu budoucích úspěchů a inovací!