Společnost Intemac Solutions, s.r.o. - zabývající se poradenstvím českým firmám v oblasti implementace digitálních technologií - nás pozvala, abychom se zúčastnili prvního studiového webináře, který se konal 3.března 2021 v Kuřimi. Webinář byl zaměřený na téma „Zlepšování kontroly kvality díky digitálním nástrojům“, a to konkrétně na přínosy digitalizace ve výrobních firmách.
V rámci webináře jsme se podělili především o zkušenosti našich zákazníků, včetně přínosů B2A DIMA aplikací v oblasti kvality jejich provozů.
Již na úvod zmínil pan Petr Minář, manažer programu DIGIMAT, zajímavou skutečnost: „Ve výrobních podnicích se běžně setkávám s náklady na externí nekvalitu, a to v rozsahu až 3 % ročního finančního obratu. Pokud má tedy například firma roční obrat 100 mil. Kč, tak ty 3 % představují ztrátu přibližně 3 000 000 Kč ročně!“
Proto jsem se rozhodl shrnout a sepsat čtyři, z mého pohledu nejzásadnější, přínosy digitalizace pro oblast kvality, které byly rozebírány také na zmiňovaném webináři. A to v návaznosti na funkcionality B2A aplikací.
Digitalizace všeobecně zjednodušuje distribuci důležitých informací, čímž se zamezuje tomu, aby pracovník pracoval s neaktuálními informacemi. Pokud má pracovník vše aktuální k dispozici a na dosah, může si jednoduše zkontrolovat, zda používá správné nářadí nebo materiál, zda pracuje dle aktuálního technologického postupu a výrobní dokumentace.
V rámci našich aplikací je dostupná například funkce Časová osa, která chronologicky zobrazuje životní cyklus daného výrobku. Díky ní je možné vidět, kdo a kdy na dané výrobní zakázce pracoval nebo kdo prováděl evidenci, a to včetně poznámek a fotodokumentace. Tato funkce se často používá pro zpětnou retrospektivu především v případech přijetí reklamace, protože díky ní lze jednoduše rozklíčovat možné důvody nekvality.
Moderní technologie, jako je například iPad, umožňují jednoduchou interakci. Proto je v rámci B2A aplikací umožňováno:
Jestliže bude ve výrobě složitá komunikace, mohou nastat dva problémy:
Pro zjednodušení komunikace je možné využívat chytrá zařízení, jako jsou iPady nebo iPhone, kterými můžete jednoduše kontaktovat kontrolora, technologa nebo kohokoli jiného. Kontaktované osobě přijde na její zařízení pomocí aplikace obratem notifikace, díky které si může zprávu otevřít, přečíst a okamžitě reagovat. Zprávy podporují také přenos fotografií a videa.
I přesto, že jsou procesy ve firmě dobře nastaveny, může docházet k jejich nedodržování, a to samotnými pracovníky. Pokud však budou přeneseny do digitální podoby, systém dokáže zajistit, aby nedodržování nebylo možné.
Předpokladem pro to, aby systém fungoval správně, je mít správná data včetně jejich struktury. Před samostatnou digitalizací výroby je proto důležité se zaměřit na narovnání dat, včetně digitalizace „excelů“. Tímto se zajistí, že práci může provádět pouze kvalifikovaný pracovník, který bude dodržovat posloupnost operací, předpis mezioperační kontroly aj.
Digitalizace je nedílnou součástí moderní výroby a přínosy, které umožňuje jsou nesporné. Transformace však není okamžitý a jednoduchý proces. Z vlastní zkušenosti proto doporučuji transformaci rozdělit na menší celky a jít nejdříve od těch nejdůležitějších, což bezesporu "snížení nekvality" je.
Příkladem je střední výrobní společnost s obratem 100 mil. Kč, kde dle průzkumu náklady na zmetky činí přibližně 3 mil. Kč. Pokud by ve finále digitalizace výroby pomohla snížit zmetkovitost o 50 %, došlo by k úspoře ve výši až 1,5 mil. Kč. Tyto finanční prostředky pak mohou být využity a investovány právě do oblasti digitalizace a pomoci tak k celkovému a dlouhodobému rozvoji firmy s přínosy do budoucna.